Een Social Return verplichting wordt opgelegd aan bedrijven die rechtstreeks of indirect profiteren van overheidsopdrachten, subsidies of andere vormen van publieke ondersteuning. Het doel is dat bedrijven op deze manier iets terugdoen voor de maatschappij, bijvoorbeeld door kansen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Wanneer krijg je een Social Return verplichting? #
De verplichting ontstaat meestal in de volgende situaties:
Bij het uitvoeren van een overheidsopdracht (aanbesteding) #
Als een bedrijf een opdracht krijgt gegund van een gemeente, provincie, waterschap of het Rijk, kan de opdrachtgever een Social Return verplichting opnemen in het contract.
Dit komt vaak voor bij:
- Bouwprojecten en infrastructuur
- Schoonmaakdiensten
- Catering of beveiliging
- ICT-diensten of consultancy
- Groenvoorziening of onderhoudswerkzaamheden
De verplichting geldt meestal vanaf een minimale opdrachtsom (bijvoorbeeld €100.000 of €250.000), maar het precieze beleid verschilt per aanbestedende dienst.
Bij het ontvangen van subsidie of andere publieke ondersteuning #
Ook bedrijven die een subsidie ontvangen voor een project of investering kunnen een Social Return verplichting krijgen. Denk aan:
- Bedrijven die gebruikmaken van gemeentelijke grond of vastgoed
- Ondernemers die meedoen aan stedelijke herstructurering of duurzame gebiedsontwikkeling
- Werkgevers die steun krijgen voor innovatie, duurzaamheid of scholing
Via contractuele afspraken met andere bedrijven #
Social Return wordt soms verlegd of contractueel doorgegeven. Dat betekent dat:
- Een hoofdaannemer de verplichting deels overdraagt aan onderaannemers of leveranciers
- Grote bedrijven eigen sociale inkoopvoorwaarden hanteren richting partners
- Een private partij vrijwillig kiest om sociale waarde te creëren binnen projecten
In al deze gevallen is er geen wettelijke verplichting, maar wél een contractuele of beleidsmatige afspraak.
Wat houdt de verplichting in? #
De invulling verschilt per opdrachtgever en opdracht, maar vaak houdt de verplichting in dat:
- Een bepaald percentage van de opdrachtsom (bijv. 5%) wordt besteed aan sociale inzet
- Er één of meerdere kandidaten uit de Social Return-doelgroep worden geplaatst
- Alternatieve invulling mogelijk is, zoals sociaal inkopen of het verzorgen van maatschappelijke activiteiten
De uitvoering wordt meestal beoordeeld op basis van een plan van aanpak, tussentijdse rapportage en eindverantwoording.
Voor wie is dit relevant? #
Social Return verplichtingen zijn relevant voor bedrijven in uiteenlopende sectoren:
- Bouw en techniek
- Installatie en onderhoud
- Logistiek en transport
- Dienstverlening en facilitaire sector
- Creatieve en maatschappelijke sector
- MKB en grootbedrijf
Ook sociale ondernemingen kunnen profiteren, bijvoorbeeld als zij worden ingeschakeld voor de invulling van de verplichting door andere bedrijven.
Heb jij een Social Return verplichting? #
Twijfel je of jouw organisatie een Social Return verplichting heeft of krijgt bij een opdracht, subsidie of samenwerking?
SROI Specialist helpt je bij het beoordelen van aanbestedingsdocumenten, het opstellen van een realistisch plan en het vinden van passende invulling.
Neem gerust contact met ons op voor advies of ondersteuning.